Niezależne testy tarcia: Jak Revolubes wypada w badaniach laboratoryjnych ZFC

Czym jest Zero Friction Cycling (ZFC)?
Zero Friction Cycling (ZFC) to australijskie laboratorium, zajmujące się testowaniem oliwek i smarów do łańcuchów rowerowych, znane z wyjątkowej dokładności i niezależności. Łączą testy laboratoryjne z jazdą w realnych warunkach, aby sprawdzić, które smary do łańcuchów naprawdę spełniają obietnice producentów.
ZFC poddało Revolubes wymagającym testom, aby sprawdzić, jak dobrze sprawdza się na szosie, szutrach i trasach MTB – badając trwałość smarowania oraz płynność pracy napędu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o ZFC lub zagłębić się w szczegóły testów, zajrzyj na ich stronę: 👉 www.zerofrictioncycling.com.au
Czym jest test SAL: Jeden smar, trzy warunki
Test SAL (Single Application Longevity - Wytrzymałość Pojedyńczej Aplikacji) pokazuje, jak daleko można przejechać na jednej aplikacji smaru w danych warunkach. Składa się z trzech etapów symulujących jazdę po suchej szosie, kurzącym szutrze i w trudnych, błotnistych warunkach – abyś mógł sprawdzić, czy dany produkt pasuje do Twojego stylu jazdy.
Etap 1: Symulacja jazdy szosowej
Symuluje jazdę szosową i sprawdza trwałość smarowania w suchych warunkach.
Łańcuch jest oczyszczany z fabrycznego smaru, a nowy smar nanoszony jest ultradźwiękowo (zanurzenie w myjce ultradźwiękowej wypełnionej badanym smarem/oliwką). Pomiar zużycia odbywa się co 150 km. Test obejmuje 100 km symulacji jazdy po płaskim terenie i 50 km jazdy pod górę.
Etap 1 kończy się, gdy którykolwiek warunek zostanie spełniony jako pierwszy:
- zużycie łańcucha osiąga 0,1 mm względem wartości początkowej
- pokonany dystans w teście osiągnie 2250km, bez spełnienia warunku zużycia
Etap 2: Suchy teren / szuter
Symuluje jazdę po szutrze lub w suchym terenie MTB – z dodatkiem suchego zanieczyszczenia.
Łańcuch jest ponownie smarowany ultradźwiękowo, a test przebiega według tego samego protokołu co etap 1. Dodatkowo na początku oraz na końcu każdego 150-kilometrowego zestawu symulacji (płaskiego i wzniesienia) dodaje się po 5 gramów zanieczyszczenia.
Warunki zakończenia testu są takie same jak w etapie 1.
Etap 3: Błoto i off-road
Symuluje ekstremalne warunki – mokre i błotniste trasy gravelowe lub przełajowe.
Łańcuch jest czyszczony ultradźwiękowo, a następnie nanoszony jest smar – również ultradźwiękowo. Protokół testowy jak wcześniej, jednak tym razem na początku i końcu każdego zestawu symulacji (150 km płaskiego + wzniesienia) dodaje się 1000 ml wody i 10 gramów suchego zanieczyszczenia.
Test kończy się jak poprzednio.
Zużycie, zanieczyszczenie i dane

Zużycie jest dokładnie monitorowane na podstawie średniej z siedmiu punktów pomiarowych na łańcuchu, mierzonej suwmiarką cyfrową. Pozwala to wychwycić nawet minimalne różnice i uzyskać bardzo dokładne wyniki.
Całkowite rozciągnięcie łańcucha o 0,5 mm oznacza 100% zużycia – więc każde 0,01 mm to 2% zużycia.
ZFC, jako realistyczne odwzorowanie, stosuje jako zanieczyszczenie mieszaninę piasku i gliny – aplikowaną na sucho i na mokro, ponieważ różne smary radzą sobie z nimi inaczej.
Łańcuch pracuje na smart trenażerze, który symuluje teren: podjazdy i płaskie odcinki, z realistycznym obciążeniem, aby sprawdzić, jak narasta zużycie.
Ponieważ maszyna testowa pracuje ze stałym obciążeniem (a nie zmiennym, jak w realnej jeździe), przyjmuje się, że rzeczywiste dystanse będą około trzy razy krótsze niż te wynikające z testu.
Wyniki Revolubes: Szosa, Szuter i MTB
Szosa: Długa jazda bez zużycia


W teście szosowym Revolubes niemal nie wykazywał zużycia. W przeciwieństwie do niektórych smarów, które nagle przestają działać, Revolubes zapewniał płynność i ochronę przez cały czas.
Każdy pomiar pokazywał jedynie 1–2% zużycia – czyli znacznie poniżej progu. Nawet po 2250 km smar nadal działał, co pokazuje jego niezwykłą trwałość.
Po 2250 km Revolubes wykazywał zaledwie 12% dopuszczalnego zużycia – nie odnotowano żadnego "punktu skoku" zużycia i załamania skuteczności działania.
Testowano również aplikację za pomocą pipety - jedna kropla na ogniwo, zamiast kąpieli w myjce ultra dźwiękowej – wyniki były identyczne. Revolubes działa skutecznie bez specjalnych metod aplikacji.
Najważniejsze wnioski:
✔ Jedna aplikacja wystarcza nawet na 1100 km
✔ Wykonuj głębokie czyszczenie co 3 aplikacje
✔ Jedna kropla na ogniwo wystarczy – nie trzeba kąpać łańcucha
Gravel/MTB: Mniej znaczy więcej


Jazda terenowa w suchych warunkach również wypadła świetnie – zużycie było mniejsze niż oczekiwano, a wyniki lepsze przy rzadkim, niż przy częstym smarowaniu.
Ponieważ Revolubes działa tak długo, zbyt częsta reaplikacja może pogorszyć sytuację – przyciągając więcej brudu. Lepiej smarować rzadziej, ale dokładnie. Mniej znaczy więcej – smaruj z głową.
Jeśli jeździsz w terenie, przed kolejną aplikacją dokładnie wyczyść łańcuch – w przeciwnym razie możesz wepchnąć piach do ogniw łańcucha.
Najważniejsze wnioski:
✔ Jedna aplikacja wystarcza nawet na 500 km w terenie
✔ Używaj mało i wycieraj nadmiar
✔ Wykonuj głębokie czyszczenie przy każdej aplikacji
Po korbę w błocie: Dodatkowa osłona


W mokrych i błotnistych warunkach Clear Blend nadal działa dobrze, ale potrzebuje wzmocnienia, by zatrzymać brud – szczególnie że łańcuch jest już częściowo zużyty po wcześniejszych testach.
Aby poprawić uszczelnienie, ZFC zmieszało Clear Blend z Revolubes Bearing Grease i nałożyło tę pastę w miejscu styku ogniw – co podwoiło dystans bez zużycia w warunkach błotnistych.
Obecnie ta mieszanka jest dostępna jako Revolubes Heavy Blend
Najważniejsze wnioski:
✔ Stosuj Heavy Blend jako warstwę uszczelniającą.
✔ Jedna aplikacja wystarcza na 160 km w błocie
✔ Wykonuj głębokie czyszczenie przy każdej aplikacji
Produkty rowerowe
-
Oliwka do łańcucha Clear Blend
Cena regularna 69,80 zł PLNCena regularna69,80 zł PLNCena promocyjna 69,80 zł PLN -
Oliwka do łańcucha Wet Blend
Cena regularna 79,80 zł PLNCena regularna79,80 zł PLNCena promocyjna 79,80 zł PLN -
Oliwka do łańcucha eblend
Cena regularna 89,80 zł PLNCena regularna89,80 zł PLNCena promocyjna 89,80 zł PLN -
Smar do łańcucha Heavy Blend
Cena regularna 69,80 zł PLNCena regularna69,80 zł PLNCena promocyjna 69,80 zł PLN -
Oliwka do łańcucha Limited Winter Blend
Cena regularna 79,80 zł PLNCena regularna69,80 zł PLNCena promocyjna 79,80 zł PLN