Niezależne testy tarcia: Jak Revolubes wypada w badaniach laboratoryjnych ZFC

Zero Friction Cycling chain test machine during single application longevity test of bike lubricants for wear and durability.

Czym jest Zero Friction Cycling (ZFC)?

Zero Friction Cycling (ZFC) to australijskie laboratorium, zajmujące się testowaniem oliwek i smarów do łańcuchów rowerowych, znane z wyjątkowej dokładności i niezależności. Łączą testy laboratoryjne z jazdą w realnych warunkach, aby sprawdzić, które smary do łańcuchów naprawdę spełniają obietnice producentów.

ZFC poddało Revolubes wymagającym testom, aby sprawdzić, jak dobrze sprawdza się na szosie, szutrach i trasach MTB – badając trwałość smarowania oraz płynność pracy napędu.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o ZFC lub zagłębić się w szczegóły testów, zajrzyj na ich stronę: 👉 www.zerofrictioncycling.com.au

Czym jest test SAL: Jeden smar, trzy warunki

Test SAL (Single Application Longevity - Wytrzymałość Pojedyńczej Aplikacji) pokazuje, jak daleko można przejechać na jednej aplikacji smaru w danych warunkach. Składa się z trzech etapów symulujących jazdę po suchej szosie, kurzącym szutrze i w trudnych, błotnistych warunkach – abyś mógł sprawdzić, czy dany produkt pasuje do Twojego stylu jazdy.

Etap 1: Symulacja jazdy szosowej

Symuluje jazdę szosową i sprawdza trwałość smarowania w suchych warunkach.

Łańcuch jest oczyszczany z fabrycznego smaru, a nowy smar nanoszony jest ultradźwiękowo (zanurzenie w myjce ultradźwiękowej wypełnionej badanym smarem/oliwką). Pomiar zużycia odbywa się co 150 km. Test obejmuje 100 km symulacji jazdy po płaskim terenie i 50 km jazdy pod górę.

Etap 1 kończy się, gdy którykolwiek warunek zostanie spełniony jako pierwszy:

- zużycie łańcucha osiąga 0,1 mm względem wartości początkowej

- pokonany dystans w teście osiągnie 2250km, bez spełnienia warunku zużycia

Etap 2: Suchy teren / szuter

Symuluje jazdę po szutrze lub w suchym terenie MTB – z dodatkiem suchego zanieczyszczenia.

Łańcuch jest ponownie smarowany ultradźwiękowo, a test przebiega według tego samego protokołu co etap 1. Dodatkowo na początku oraz na końcu każdego 150-kilometrowego zestawu symulacji (płaskiego i wzniesienia) dodaje się po 5 gramów zanieczyszczenia.

Warunki zakończenia testu są takie same jak w etapie 1.

Etap 3: Błoto i off-road

Symuluje ekstremalne warunki – mokre i błotniste trasy gravelowe lub przełajowe.

Łańcuch jest czyszczony ultradźwiękowo, a następnie nanoszony jest smar – również ultradźwiękowo. Protokół testowy jak wcześniej, jednak tym razem na początku i końcu każdego zestawu symulacji (150 km płaskiego + wzniesienia) dodaje się 1000 ml wody i 10 gramów suchego zanieczyszczenia.

Test kończy się jak poprzednio.

Zużycie, zanieczyszczenie i dane

Łańcuchy rowerowe są mierzone suwmiarką cyfrową i specjalnymi wskaźnikami zużycia, aby określić rozciągnięcie i trwałość napędu.

Zużycie jest dokładnie monitorowane na podstawie średniej z siedmiu punktów pomiarowych na łańcuchu, mierzonej suwmiarką cyfrową. Pozwala to wychwycić nawet minimalne różnice i uzyskać bardzo dokładne wyniki.

Całkowite rozciągnięcie łańcucha o 0,5 mm oznacza 100% zużycia – więc każde 0,01 mm to 2% zużycia.

ZFC, jako realistyczne odwzorowanie, stosuje jako zanieczyszczenie mieszaninę piasku i gliny – aplikowaną na sucho i na mokro, ponieważ różne smary radzą sobie z nimi inaczej.

Łańcuch pracuje na smart trenażerze, który symuluje teren: podjazdy i płaskie odcinki, z realistycznym obciążeniem, aby sprawdzić, jak narasta zużycie.

Ponieważ maszyna testowa pracuje ze stałym obciążeniem (a nie zmiennym, jak w realnej jeździe), przyjmuje się, że rzeczywiste dystanse będą około trzy razy krótsze niż te wynikające z testu.

Wyniki Revolubes: Szosa, Szuter i MTB

Szosa: Długa jazda bez zużycia

Trzech kolarzy szosowych w aerodynamicznych strojach pokonuje zakręt z dużą prędkością – pokaz możliwości i kontroli jazdy.
Wykres ZFC dla Revolubes pokazuje zużycie łańcucha poniżej 0,05 mm po 2200 km jazdy po suchej nawierzchni – po jednej aplikacji smaru.

W teście szosowym Revolubes niemal nie wykazywał zużycia. W przeciwieństwie do niektórych smarów, które nagle przestają działać, Revolubes zapewniał płynność i ochronę przez cały czas.

Każdy pomiar pokazywał jedynie 1–2% zużycia – czyli znacznie poniżej progu. Nawet po 2250 km smar nadal działał, co pokazuje jego niezwykłą trwałość.

Po 2250 km Revolubes wykazywał zaledwie 12% dopuszczalnego zużycia – nie odnotowano żadnego "punktu skoku" zużycia i załamania skuteczności działania.

Testowano również aplikację za pomocą pipety - jedna kropla na ogniwo, zamiast kąpieli w myjce ultra dźwiękowej – wyniki były identyczne. Revolubes działa skutecznie bez specjalnych metod aplikacji.

Najważniejsze wnioski:
✔ Jedna aplikacja wystarcza nawet na 1100 km
✔ Wykonuj głębokie czyszczenie co 3 aplikacje
✔ Jedna kropla na ogniwo wystarczy – nie trzeba kąpać łańcucha

Gravel/MTB: Mniej znaczy więcej

Kolarz gravelowy wzbijający kurz na suchej trasie — test wydajności i trwałości w ekstremalnie zakurzonych warunkach.
Wykres testu SAL ZFC pokazuje niskie zużycie napędu – poniżej 0,1 mm – po 1500 km jazdy po suchych trasach gravelowych, MTB i przełajowych.

Jazda terenowa w suchych warunkach również wypadła świetnie – zużycie było mniejsze niż oczekiwano, a wyniki lepsze przy rzadkim, niż przy częstym smarowaniu.

Ponieważ Revolubes działa tak długo, zbyt częsta reaplikacja może pogorszyć sytuację – przyciągając więcej brudu. Lepiej smarować rzadziej, ale dokładnie. Mniej znaczy więcej – smaruj z głową.

Jeśli jeździsz w terenie, przed kolejną aplikacją dokładnie wyczyść łańcuch – w przeciwnym razie możesz wepchnąć piach do ogniw łańcucha.

Najważniejsze wnioski:
✔ Jedna aplikacja wystarcza nawet na 500 km w terenie
✔ Używaj mało i wycieraj nadmiar
✔ Wykonuj głębokie czyszczenie przy każdej aplikacji

Po korbę w błocie: Dodatkowa osłona

Kolarz MTB w zielonym stroju pokonujący zakręt na błotnistej trasie — agresywna jazda w trudnych warunkach terenowych.
Wykres SAL ZFC pokazuje niższe zużycie łańcucha podczas jazdy w błocie przy zastosowaniu mieszanki oliwki i smaru – w porównaniu do samego smaru – na dystansie 600 km.

W mokrych i błotnistych warunkach Clear Blend nadal działa dobrze, ale potrzebuje wzmocnienia, by zatrzymać brud – szczególnie że łańcuch jest już częściowo zużyty po wcześniejszych testach.

Aby poprawić uszczelnienie, ZFC zmieszało Clear Blend z Revolubes Bearing Grease i nałożyło tę pastę w miejscu styku ogniw – co podwoiło dystans bez zużycia w warunkach błotnistych.

Obecnie ta mieszanka jest dostępna jako Revolubes Heavy Blend

Najważniejsze wnioski:
✔ Stosuj Heavy Blend jako warstwę uszczelniającą.
✔ Jedna aplikacja wystarcza na 160 km w błocie
✔ Wykonuj głębokie czyszczenie przy każdej aplikacji