Konsekwencje zużytego łańcucha

Konsekwencje zużytego łańcucha

 

Podczas jazdy na rowerze łańcuch przechodzi przez prawdziwe piekło. W każdej minucie pedałowania łącznie około 44 000 elementów łańcucha jest w ruchu, tworząc 320 000 oddzielnych przypadków tarcia powierzchni ślizgowych.

A wszystko to na układzie, który znajduje się blisko ziemi i jest poddany wysokiej ekspozycji na zanieczyszczenia oraz działanie czynników atmosferycznych.

W miarę zużywania się łańcucha w napędzie następuję drastyczny wzrost tarcia, zmiana przełożeń staje się coraz trudniejsza, a co najgorsze, zaczynają się zużywać inne elementy napędu i to w tempie geometrycznym.

Tak więc zmiana łańcucha we właściwym momencie może zaoszczędzić sporo pieniędzy i sprawić, że jazda będzie znacznie przyjemniejsza.

Wyjaśnienie podstaw zużycia łańcucha

Z biegiem czasu sworznie łańcucha i ogniwa wewnętrzne będą się zużywać, w wyniku czego zwiększać się będzie długość każdego ogniwa.

Ponieważ całkowita długość łańcucha rośnie wraz ze zużyciem, zużycie łańcucha jest powszechnie nazywane „rozciągnięciem łańcucha” – mimo że materiał z którego jest wykonany łańcuch wcale się nie rozciąga.Budowa łańcucha rowerowego

Budowa łańcucha rowerowego.

Standardowe wymiary nowego ogniwa łańcucha, od jednego sworznia do drugiego, powinny wynosić pół cala (12,7 mm). Wewnętrzne ogniwo plus zewnętrzne ogniwo łańcucha (wąskie i szerokie) tworzą razem równy cal.

Zębatki korby i zębatki kasety zostały zaprojektowane z myślą o tym wymiarze ogniwa łańcucha, tak aby nowy łańcuch poruszał się u podstawy zębatki.

Wraz ze wzrostem tego wymiaru, łańcuch toczy się wyżej na zębie, przyspieszając zużycie zębatki, aż w końcu po prostu przeskakuje górą. I to jest właśnie przeskakiwanie łańcucha. Zjawisko, którego żaden rowerzysta nie chciałby poczuć, szczególnie kiedy akurat jest w trakcie podjazdu stojąc całym ciężarem na korbach.

Gdy łańcuch się zużyje, zęby kasety zaczynają zużywać się wraz z nim, zamieniając się w charakterystyczne „płetwy rekina” z racji przemieszczania się łańcucha po górnej części zęba.

Po lewej nowa zębatka, a po prawej „płetwy rekina” świadczące o skrajnym zużyciu.

Po lewej nowa zębatka, a po prawej „płetwy rekina” świadczące o skrajnym zużyciu.

Wymiana łańcucha, zanim zbytnio się zużyje, radykalnie wydłuży żywotność reszty napędu (kaseta, kółka przerzutki i zębatki korby).

Wymiana łańcucha co kilka miesięcy może zaoszczędzić setki złotych, chroniąc układ napędowy.

Kiedy wymieniać łańcuch?

To, jak długo wytrzyma łańcuch, będzie zależeć od siły pedałowania, wybranego smaru do łańcucha, samego łańcucha, warunków jazdy, nawyków zmiany biegów oraz terenu w którym się poruszamy.

Nawet jeśli koszt nie jest dla Ciebie istotnym czynnikiem, wymiana łańcucha na czas znacznie zmniejszy ryzyko zerwania łańcucha w najmniej odpowiednim momencie. Ponadto zużyty łańcuch będzie wykazywać większy luz, co prowadzi do wolniejszej i bardziej niechlujnej zmiany przełożeń.

W przypadku zębatki korby jednym ze sposobów jest chwycenie łańcucha w miejscu, w którym znajduje się na tarczy w pozycji na godzinie 3 i mocne pociągnięcie. Zużyta zębatka prawdopodobnie puści łańcuch i pozwoli mu ześlizgnąć się do przodu, udowadniając jak niebezpieczna może być taka kombinacja.

Jeśli twój łańcuch odchodzi od zębatki w ten sposób, prawdopodobnie jest zużyty.

Jeśli twój łańcuch odchodzi od zębatki w ten sposób, prawdopodobnie jest zużyty.

To „podnoszenie” jest możliwe, ponieważ piny łańcucha zużyły się powodując jego wyciągnięcie i łańcuch nie leży już prawidłowo w zębach. Zdjęcie poniżej przedstawia zupełnie nowy łańcuch.

Jak pokazano na zdjęciu, nowy łańcuch z trudem podnosi się z pierścienia.

Jak pokazano na zdjęciu, nowy łańcuch z trudem podnosi się z pierścienia.

Są szanse, że jeśli Twój łańcuch uniesie się bardziej niż użyty przez nas przykład, będziesz potrzebować czegoś więcej niż tylko nowego łańcucha.

Należy jednak pamiętać, że zużyte zębatki mogą dawać fałszywy odczyt przy użyciu tej metody, a nowy łańcuch na zużytej zębatce korby będzie wykazywał podobne podnoszenie.

Argument przemawiający za regularną wymianą łańcucha jest dość oczywisty, jeśli jeździsz na grupie Shimano Dura-Ace, Campagnolo Super Record i SRAM Red, w których kasety i zębatki potrafią kosztować tyle, co w miarę basicowy rower.

Jednak temat opłacalności staje się trudniejszą rozterką, jeśli jeździsz na grupie 105 lub niższej, gdzie zamienne zębatki i kasety są znacznie tańsze.

Niemniej jednak, jeśli cenisz sobie płynną zmianę przełożeń i wydajny układ napędowy to regularna wymiana łańcuchów, zanim zaczną się one znacznie zużywać, jest absolutnie rozsądnym wyborem, niezależnie od tego ile kosztują Twoje komponenty.

 

Revolube™

Dział Know How

Powrót do blogu